onsdag 8 april 2009

När andra köper påskägg...

David somnade in på skärtorsdagen kl. 17.00 den 20 mars förra året. En tidig påsk.

Vi visste att han inte skulle överleva påsken. Tanken på att han skulle komma att ligga på ett bårhus under helgen var fruktansvärd. Matte ringde därför begravningsbyrån redan under dagen på skärtorsdagen, medan David fortfarande kämpade för varje andetag. Hon gick ut på loftgången för att han inte skulle höra och förberedde begravningsbyrån på att det snart var slut. Hon beställde kista. Ledsen och förtvivlad skickade hon ett sms till en kompis: ”Det här är inte klokt. Jag har just köpt kista till David.” Svaret blev: ”Det får inte vara sant. Det är så grymt. När andra köper påskägg till sina barn köper du kista.”

Begravningsbyrån hämtade David på långfredagen. Han bäddades ner i kistan med sina favorittäcken, sin goskudde och massor av mjukisdjur och kördes sedan till S:t Olofs kapell.

Vi köper inga påskägg i år heller.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Kära hjärtanes; är så ledsen för er skull. Kram.

Anonym sa...

Kramar från oss.

Majsan

Leone sa...

Vad jag minns från förra året är hur ni, mitt i all sorg och bedrövelse orkar ta alla de presentkort på godis David fått, köper godis och åker upp till sjukhuset med allt... DET är mitt starkaste minne från förra påsken - bortsett från att David lämnade denna värld.

kramar till er i massor!

Maria sa...

Vilket öde, så frukstansvärt. Tänker så på er i påsk och hoppas att solen tittar fram till er i små, små glimtar och ni kan njuta och le små korta stunder. Ta hand om varandra, kram Maria med familj

Gunn sa...

Jag har fällt många tårar, när jag läst om era fruktansvärda upplevelser. Idag inget undantag.
Grymt, starkt och mitt i allt detta kaos och elände - både humor, styrka och livsglädje! Ni - hela familjen - är mina hjältar!//Gunn

Jessica(Ryans mamma) sa...

En tuff tid för er, jag håller med Leone kommer ihåg att ni trots allt åkte till sjukhuset med godis. Verkligen stark och fint gjort av er. Sen att du mitt i allt detta är snäll nog att skicka spel som David haft till min son Ryan! Att du så osjälviskt tänkte på andras sjuka barn i din egen sorg.
Många kramar till dig Lotta!