söndag 8 februari 2009

Döm inte hunden efter håret

Så brukar det heta. Men på pudelutställningar är det precis vad man gör.

En fullpälsad pudel kräver massor av pälsvård. Och det är så tråkigt. Matte kan borsta, kamma och föna Drutt i flera timmar. Jag då? Vad ska jag göra då? Men nu är det slut med det! Drutt var igår på sin sista utställning. (Första pris och tvåa i öppen klass. Good enough!) Eftersom Drutt inte längre behöver ha sin utställningspäls har matte insett att hon behöver ha pälstiden till annat. Roa mig och träna Drutt till exempel. Matte har planer på att ta sig ut på tävlingsbanan med honom. Egentligen var det Agnes uppgift men hon har inte tid. Jag vet inte vad hon har för sig egentligen, tar igen sin fjortistid kanske:
- Tonårsproblem mamma, det är tonårsproblem, säger hon.

På tal om Agnes. Hon skrek högt när matte berättade att Drutt skulle klippas ner.

- DU KAN FÖR F-N INTE RAKA BORT PÄLSEN PÅ DRUTT BARA FÖR ATT HAN INTE SKA STÄLLAS UT!
- Men det är så jobbigt att sköta den. Sedan fastnar det alltid pinnar och kvistar i pälsen när han springer in i buskar när man är ute och går.
- JAG HAR OCKSÅ PUDELFRILLA OCH DET FASTNAR F-N INGA PINNAR PÅ MIG, OCH TRO MIG, JAG KRYPER I BUSKARNA VARJE FREDAG!

Hm, dags för henne att flytta hem, tror jag. Snacka om varg i fårakläder.


Det blev en kompromiss i fråga om Drutts päls. Så här ser en gosdrutt ut. Tack Leone!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj oj...
Jag ber så hemskans mycket om ursäkt!! Självklart var Ert besök lika trevligt som A-C och Nelssons, fast de var här liiite längre än Ni var!
Jag ska notera nästa gång jag uppdaterar att även Sir Edison var på visit i Skogås! Borstad och allt som du blev ;)
Drutt stilig herre även han i sin nya frisyr

Anonym sa...

Grattis till det fina utställningsresultatet! Tjusig ny frilla på Herr Drutt!

Anonym sa...

Haha, fin pudel du gjorde där Leone.
Kram Lotta

Anonym sa...

Vilken härlig sportfrilla!

Anonym sa...

Haha, han ser ju ut som en tik!

Agnes