måndag 22 juni 2009

Skål!

Svenskarna dricker mer alkohol än någonsin, hörde vi på radio häromdagen. Ingen kan dock säga säkert vad det beror på. Bag-in-box, säger en del. I den statliga utredningen angående en ny alkohollag sägs att svenskarna mer och mer anammar kontinentala dryckesvanor. Det måste stävjas, säger de. Man kan inte dricka vin varje dag. Men när ni har varit utomlands, har ni då sett något som liknar våra fylleslag vid valborg och midsommar?

Det var förresten en intressant upplevelse att ta en kvällspromenad under midsommarafton. Ur var och varannan trädgård kom det hundar utrusande. Matte fick flera gånger – starkt biträdd av Drutt - stampa i backen och skrika: ”Gå hem!” Det var hundar vi tidigare sett noggrant kopplade eller instängda i trädgården och hundar vi aldrig sett tidigare. Vi misstänker att dessa villahundar fått en helt annan frihet på midsommaraftonskvällen än de har annars.

Nej, tro nu inte att jag är någon alkoholmoralist. Och jag har ingen aning om varför Jeppe super. Jag bara slänger ur mig lite tankar.

Vill ni höra en bra och en dålig nyhet på tal om alkohol?

Det finns ett förslag om att det ska bli tillåtet att servera öl och vin på hospice, där vuxna vårdas i livets slutskede. Det är bra. Men: Sprit kommer inte att tillåtas. Det anses inte vara lämpligt. Så, om du är döende har du har fri tillgång till morfin men du får absolut ingen nubbe till din sista midsommarsill.

Ja ja, vår lilla husse tyckte i alla fall inte om sprit.

3 kommentarer:

anna o hundarna sa...

Ja tänk att man skall förmyndas ända in i det sista - nänä, lilla gumman, ingen nubbe för dig inte - tänk på döden! (Inte för att jag vill ha nån, men ändå!) MINA kusar sprang då inte ut från trädgården på midsommarafton; de stannade snällt hemma och åt köttbullar.

Anonym sa...

Ja du Edison, läste och tänkte att du träffa mitt i prick. Där sprit går in, går mycket vett ut. Tyvärr. Kom också på med tanke på förra bloggen om Drutt. Har matte och Drutt provat och gå till en kiropraktor (för hundar)? Tränade mycket agility med förra hunden och hon fick en "låsning" uppe mellan skulderbladen som visade sig som hälta. Fixades vid 2 besök hos en kiropraktor. Kommer tyvärr inte ihåg vad han hette.
Mia (och Ludde)

Lotta sa...

Ja, tack för tipset Mia. Drutt slutar med metacam på torsdag då vi också ska på återbesök och ta nya blodprover. Jag börjar också misstänka att vi behöver en kiropraktor. Min häst var halt till och från och det visade sig sitta i rygg och bog. Massage, laser och akupunktur har hjälpt henne.
Vad tråkigt att det inte händer något på Västerås pudelklubb. Edison saknar danserna med Ludde!
Kram