fredag 28 augusti 2009

Houston, we have a problem


Äntligen är Fuglesang i rymden! Har ni också en matte som är tokig i flygplan, raketer och astronauter? Det är så vackert, häftigt, sexigt, säger hon. Att titta på en raketuppskjutning är nästan lika skönt som ... NEJ, CUT!!!

Nåja, äntligen får vi sova på mornarna. Det var lite för många försök denna gång, tycker jag. Ack, min skönhetssömn, min skönhetssömn.

Men Houston, nu är det så att vi faktiskt har ett problem. Det gäller inte bränsleventiler eller åskväder utan det här yrvädret:

Vecka 42 åker hussehusse och mattematte bort. Matte kan omöjligt ta ledigt från jobbet. Jag och Drutt har alltså ingen dagmatte eller daghusse den veckan. Jo, jag har. Av alla på min kölista har jag valt att åka till hussehusses och min kompis Lasse. Jag ska få följa med honom till jobbet på dagarna. Men Drutt? Grabben skulle ha varit på hunddagis men det går inte nu när han måste ta det lugnt på grund av sin skada. Är det någon där ute som kan passa Drutt på dagarna den veckan? Han får bara gå korta promenader, han slåss med hanhundar och äter katter till frukost men kan vara väldigt gullig. Faktiskt. Ersättning för eventuella skador utgår.

Är det någon som vill och kan passa Drutt den veckan men bor långt ifrån oss får ni förstås hemskt gärna ha honom över natten. Han är en perfekt sängvärmare.

Tillbaka till rymden. Här kommer lite kuriosa:

"Houston, we have a problem" är egentligen ett felcitat. Apollo 13 var den tredje raketuppskjutningen med syfte att landa på månen i Apolloprogrammet. Efter 55 timmar i rymden exploderade en syretank. Piloten Swigert rapporterade "Okay, Houston, we've had a problem here" och när markkontrollen frågade vad han sa, upprepade befälhavaren Lovell med de klassiska orden "Houston, we've had a problem". Senare har detta felaktigt ändrats till "Houston, we have a problem". Månfärden avbröts och det primära målet blev i stället att få besättningen levande tillbaka till jorden, något man också lyckades med.(Källa: Wikipedia)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi, förstår att Edison har en kölista på intresserade hundvakter. Hos oss skulle det bli likadant. Alla skulle vilja passa Tilda som är totalt okomplicerad och supersocial. Men vem skulle vilja se efter Vilda Pudeln :D? Extra svårt med en vild pudel som dessutom måste vila. Hoppas att det ordnar sig! Kram./Erika

anna o hundarna sa...

Om det bara gick att ha honom tillsammans med EN handhund (Tigern) skulle han kunna få vara här på dagarna i en vecka - vi är vana att dela på flocken. Så löser det sig inte på nåt annat sätt så vet du!

Nelsson sa...

Till Drutt: Sorry brorsan! Husse har nog med mig på dagarna när lillmatte går i skolan och matte pysslar med sitt. Och du kan vara glad att du inte behöver åka tåg i 13 timmar eller flyga i hundbur. Eller kanske du ska vara ännu gladare att du inte levde på 50-talet (eller när det nu var, matte är inte SÅÅ intresserad av rymdfärder) när Laika fick sitt livs resa i rymden./Nelsson