lördag 11 juli 2009

Höna av en fjäder

Jag har märkt att människan har en benägenhet att förstora händelser. När någon berättar om något är jag ibland lite skeptisk: Är det med eller utan moms?

Varför gör ni så? Räcker inte livets katastrofer?

När man berättar om allt vad David fick utstå under sin sjukdom får man göra tvärtom. Man måste tona ner berättelsen och utelämna detaljer för att inte skrämma bort lyssnaren.

Jag har ett färskt exempel på en höna-av-en-fjäder-berättelse.

Häromdagen gick det runt en sms-varning till alla hästmänniskor.

"VARNING! Det är någon galning som torterar hästar i hagar. En hingst är på Ultuna nu efter att ha fått hela sitt paket bortskuret. Polis och veterinär har varit i Hjälsta där det hände. Även två föl har blivit skurna. Berätta för alla hästägare du känner. Äldre blå volvo V70 med A-O samt en nolla har varit synlig. Detta hände mitt på dagen."

Ägaren till den skadade hästen gick snabbt ut på ett hästforum med en dementi. En hingst hade hittats i hagen med ytliga skärsår. Den hade behandlats på plats av veterinär. Eftersom man inte hittat något vasst föremål i hagen upprättades för säkerhets skull en anmälan om djurplågeri. Det är ju ändå så att det varje sommar inträffar att hästar blir skadade av illvilliga människor. Personen i den blå volvon var en helt oskyldig sommargäst. Och volvon var vit.

I söndags upptäckte vi att Nikki hade tre ytliga skärsår. Två som var 5 cm och satt på låret och en reva på cirka 50 cm på buken. Såren behövde bara tvättas och är redan läkta. Vi hittade ingenting i hagen som kunde förklara såren. Vi trodde ändå inte att Nikki hade blivit skuren av någon. Hon går i en väl skyddad hage med bostadshus runt omkring. Hundarna på gården skulle definitivt ha varnat om någon gått in i hagen. Dessutom är det ett helt äventyr att fånga in Nikki så här på sommaren. När sms:et om hingsten kom blev vi dock lite fundersamma. Tänk om det är någon galning som åker runt. Vi svarade på sms:et och berättade om Nikkis skador.

Jaha. Ni anar inte hur skadad Nikki är nu. För tydlighetens skull vill jag säga att vi inte anklagar den person vi skrev till för några överdrifter. Däremot, om några av er hört talas om Nikki via andra, vill vi här dementera alla rykten:

Nikkis sår är redan läkta. De var lite besynnerliga men vi tror inte att någon har skurit henne. Däremot tror vår häst ibland att hon är en pudel. 500 kg pudelfnatt leder lätt till skador.


5 kommentarer:

anna o hundarna sa...

Puss till Nikki! Men jag tycker ändå att det ska vara läskigt att ha häst - man KAN ju inte rimligen ha den i sängen på nätterna. Eller?

Lotta sa...

Hittade jag hästen i sängen skulle jag verkligen bli rädd ...

Usch, läskig film ...

Leone sa...

tona ner eller överdriva - vilket är bäst? och varför blir det en höna av en fjäder och inte av ett ägg?? Vad heter killduvan och tjejduvan - inte är det väl tupp och höna - det går väl inte??

Klia Nikki på underläppen från mig!

Erika sa...

Hähä, en häst som tror att hon är en pudel måste nog oundvikligen leda till vissa blessyrer!

Anonym sa...

Hej.
Jag är en "cancermamma" från Helsingborg. Jag och min familj kände Evelina och hennes familj, vi kom in till Lund ungefär samtidigt med våra barn. Vår sjuka dotter, Milla, nu ett år, är i remission sedan första behandlingen. Vi är såååå oerhört tacksamma att hon mår bra och njuter varje sekund. Jag ville bara säga att din dotters blogg är oerhört bra.
Milla har ett syskon hemma som bara är 4 år nu, men jag som mamma tänker i andra banor när jag läser vad din dotter skriver, det är viktiga ord, för många.
Jättefint !
MVH
Heléne

helene@mediabasen.se