lördag 3 januari 2009

Jullovet snart slut

K-J är tillbaka i sin stad och tentaläser för fulla muggar. I morgon åker Agnes till sin skola. Matte ska skjutsa henne. - Vi åker tidigt på morgonen, sade Agnes, sådär vid tolv.

Det blir tyst hemma nu, inga konversationer som denna:

- Jag förstår inte varför du bor kvar i den här lägenheten!
- Jag är inte redo att flytta än, sade matte. Dessutom är det inte rätt tid att sälja nu.
- Varför inte?
- Finanskrisen, svarade matte.
- Vad är det?
- Men snälla Agnes, läser du inga tidningar? Kollar du aldrig på nyheterna?
- Nej, det är bara jobbigt. De skriver bara om strunt, om jantelagen och sånt.

Suck. Blondinbella, släng dig i väggen!

Nu är det Drutt och jag som får se till att matte kommer upp när hon tror att hon aldrig ska resa sig mer. Det är vi som får se till att hon ler när hon tror att hon aldrig kommer att skratta igen. Det är vi som ser till att hon inte glömmer bort att andas när sorgen hugger som en kniv i bröstet.

Det är det vi hundar är bra på.

"Mamma, kom hit, sätt dig, få se. Ja, jag tyckte väl det. Det är ett grått hårstrå!" David, januari 2008

6 kommentarer:

Anonym sa...

Skrattar gott åt Davids underbara kommentar!

Heja Drutt och Nelsson - håll nu på och pussa hej vilt på matte så att hon inte ligger och tycker synd som sig ;)

kramar
Leone, Malva, Kajzza, Monya, Tobias + 3 valpar

Anonym sa...

Det finns inga ord från andra som passar egentligen när man tänker för mycket. Kanske lite uppmuntran ändå att kasta sig in i pälsvården inför Gnesta där vi då ses igen om jag förstått rätt.

Anonym sa...

Hej Nelssons matte, jag försökte skriva en kommentar i er blogg men den försvann. Det har blivit så tidigare och jag vet inte vad jag gör för fel.

Ja, vi ses i Gnesta och förmodligen hos Leone dagen innan.Jättetrevligt! Gnesta blir förmodligen Drutts sista föreställning sedan ska jag ägna mig åt att få lite pli på honom. Edison ska ju dessutom påbörja sin terapihundsutbildning.

Kramar

Anonym sa...

Att muntra upp en är just vad hundarna är bäst på!

Jag har också försökt att kommentera i Nelssons blogg utan att det gick något bra :(.

Anonym sa...

Har varit problem med kommentarer på alla bloggar på aktivhund.se under en längre tid. Det är påtalat för administratören. Nelsson kommer nog att få en ny blogg på www.123minsida.se/Nelsson vi jobbar vidare på det.
Hälsar Nelssons matte Anna-Carin

Anonym sa...

Just nu tycker jag att det känns som om jag hade en våtvarm VÄLDIGT tung filt runt omkring mig. Tack och lov att Puzzel ser till att jag måste ta mig ut ifrån den. Annars kunde jag nog bli liggande i sängen.

Många kramar
Majsan