torsdag 15 oktober 2009

Brev från ett syskon

Hej Edison, i flera veckor har några otroligt mogna killar i min klass börjat använda ordet cancer som glåpord. De kallar varanda för "jävla cancerbarn" om någon gör något korkat osv. Om maten är äcklig i skolan kan dom säga något som: Man får ju för fan cancer av det här. De tycker cancer är äckligt och fattar ingenting. Jag har länge gått och irriterat mig på det men inte orkat ta någon fight. I dag vaknade jag på fel sida och när jag hörde någon säga jävla cancerbarn bakom mig så får jag nog och säger, okej skriker: Fan vad ni har hakat upp er på ordet cancer, är det kul tycker ni? Är de kul att det är något som barn faktiskt dör i var femte dag?

Vet du vad dom svarar ?
JA!

Jag får nog och gapar lite till och får även med mig Christoffer så han börjar gapa om hur respektlösa dom är och blablabla. När dom sa ja var det för mig som att höra att de var kul att min lillebror dog. Jag stack genast hem och låg och grät och tyckte synd om mig själv i en timme. Sen dess har jag satt mig ner vid datorn och kollat runt på internet. Inser igen hur syskon har det och att ingen ingen fattar.

Nu har jag spenderat mina egentliga pluggtimmar till att planera ett forum. Det ska vara till för ungdomar som förlorat ett syskon, en vän eller dylikt i cancer och även syskon som har bror eller syster under behandling. Det ska innehålla en flik med relevant fakta om barncancer, det ska finnas länkar till organisationer såsom min stora dag nalles resa, barncancerfonden etc.
,
Det ska även finnas ett inlogg för att det BARA ska vara ungdomar involverade i cancer i det. Ska även finnas en "änglasida" där syskon får lägga upp en bild och text på sitt syskon som de förlorat. Bara för att de ska få känna att deras syskon kan figurera utåt och fortfarande hjälpa. Det har hjälp mig mycket i sorgarbete.

Jag har skickat iväg mail till de organisationer som skulle kunna hjälpa mig, jag har även fått ihop ett gäng som kan hjälpa mig med att öppna forumet och göra design osv. När forumet är igång ska jag kontakta personer som kan göra reklam för det.

Puss
Agnes

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken utmärkt idé med forumet, Agnes!!! Säkert kommer det att bli till stöd och hjälp för syskon till barn med cancer.

Har aldrig hört folk använda ordet "cancer" på det vis som du beskriver och blir jätteupprörd över det du berättar.

Något annat som jag, som har en svårt sjuk och förståndshandikappad liten pojke, reagerar på, så är det alla som använder CP som skällsord eller "mongo". Man undrar hur folk tänker. Eller så tänker de inte. Grrrr...

Kram/Erika

Lotta sa...

Håller verkligen med dig Erika! GRRR
Kram

cpmamman sa...

Vilken idé. Och vilken bra och nödvändig idé. Det är ju så viktigt för alla att få stöd.

Nog för att hab och läkare kan ge en mycket men mest får man av andra familjer.

Anonym sa...

Kan inte annat än skriva under på det Erika skriver. Stor kram till Dig Agnes för Din initiativrikedom.


Majsan

Leone sa...

Shit vad arg jag blir!
Heja Agnes - ur ilskan kommer det något gott - lycka till med forumet!!
kramar i massor från Drutts uppfödare - Malva sänder en riktigt slaskig och go... *not* puss.. ;)

Ingela sa...

Otroligt tjejen.
Samma fighter som vanligt!
Du är underbar!
Kram Ingela