söndag 17 oktober 2010

Helgbesök

Skönt med helg.

När matte såsar sig upp ur sängen vet jag att det är en ledig helg. I stället för "skynda dig Edison", "sätt fart nu Edison" blir det en härlig skogspromenad när vi har mornat oss färdigt.

Lediga helger betyder också ofta besök. Av folk och fä, familj, vänner, hjältar. Jag älskar besök. Värme, kärlek och erfarenheter.

Hjältar ja, man kan vara hjälte på många olika sätt. Igår träffade vi en riktig hjältinna, i konsten att våga leva igen, i konsten att våga tänka framåt. Jag säger det igen. Värme, kärlek, erfarenhet. Jag är så glad att ha sådana vänner!

För en tid sedan fick vi besök av en annan kär vän och hjältinna. Pepsi. Hon har hela sitt vuxna liv varit blodgivare. För ett köttben har hon troget åkt till djursjukhuset för att lämna blod. Tänk så många hundar hon hjälpt! Jag, som svimmar när jag får sprutor och skriker när jag måste klippa klorna, tycker det är helt fantastiskt. Damen har nu fallit för åldersstrecket men en stor eloge till henne! Dessutom är hon en underbar hund, fylld med värme, kärlek och erfarenhet.




Läs om hundar som blodgivare här! Människor! Här!

4 kommentarer:

Moa sa...

Härligt med blodgivare med både fyra och två ben! :) Jag var faktiskt och gav blod för första gången förra helgen och har försööökt få mina föräldrar att bli blodgivare men det verkar rätt dödsdömt (mamma: "men dom sa att jag vägde för lite när jag var där sist för femton år sedan, man måste väga över 60kg". jag: "nej, det är 50 kg nu och har varit det sedan hur lång tid som helst" mamma: "men kan du verkligen ge blod? du som är SÅ HIMLA TUNN?". jag: "JA, jag väger typ 54 så det går bra").

vi har en katt också, men hon är ett år för gammal, väger ett kg för lite och är alldeles för svårhanterad för att kunna lämna blod, haha :p kram!

Erika sa...

Men vilken underbart söt Pepsi!

Jag får nog kolla upp det där med att bli blodgivare. Förr hade jag så taskiga blodvärden med graviditer och sådant, men vem vet om man är lite mer stabil nu på ålderns höst :D!! Fick själv blod efter en förlossning och var självklart väldigt tacksam att någon hjälpte mig på det viset.

Kram från oss

Nelssonmatten sa...

Tvåbenta blodgivare känner matten till, efter att ha jobbat på blodcentral förr i tiden, Men fyrbenta var en nyhet. Men med lite eftertanke förstår man ju att de finns och behövs.

anna o hundarna sa...

Världen är full med hjältar, men det är inte alltid de uppmärksammas efter förtjänst.